Tilaa Metsäkeskuksen uutiskirje

Tiedotamme 6-8 kertaa vuodessa metsäasioista. Uutiskirjeen tilaus on maksutonta, ja sen voi halutessaan peruuttaa. Tietosuojaseloste

På Svenska

Polkujuoksusta hyvinvointia keholle ja mielelle

Vapauden tunne viehättää metsäpoluilla juoksevaa Saara Grönholmia. Metsä virkistää mielen ja tarjoaa suojaisan lenkkeilymaaston.

Saara Grönholmille polkujuoksu on hyvää vastapainoa työlle. Metsässä saa nauttia raittiista ilmasta ja puut suojaavat niin sateelta, tuulelta kuin paahteeltakin.

30.07.2019

Teksti ja kuvat: Päivi Mäki

– Tuuli vie ja jalat rullaavat. Juostessa ajatukset on pidettävä askeleissa, muuten kaadut. Polkujuoksu onkin todella hyvää vastapainoa työlle. Se antaa treeniä koko vartalolle ja samalla saa nauttia raittiista ilmasta ja kauniista maisemista. Kuumana kesäpäivänä paahde ei haittaa, ja metsä suojaa myös sateelta tai tuulelta. Metsässä keli ei ole koskaan este lähteä lenkille, luettelee Saara Grönholm polkujuoksun hyviä puolia. 

Grönholm asuu Kuopiossa Puijon juurella. Viikoittain hän juoksee metsän siimeksessä 55–85 kilometriä. Juokseminen vaihtelevassa maastossa kehittää kestävyyttä, ketteryyttä ja koordinaatiota. 

– Kuopio on aivan huikea paikka harrastaa polkujuoksua. Täällä on komeita metsiä, mäkiset maastot ja runsaasti selkeitä polkuja. Maastopyörät ajavat samoilla poluilla, joten polut ovat kovia ja pysyvät kunnossa. Puijon metsien poluilla voi juosta hyvin myös talvella. Suosittuja kohteita ovat Puijon lisäksi Neulamäki ja Jynkänvuori sekä Siilinjärven puolella Hanhimäki ja Patakukkula. 


Juokseminen vaihtelevassa maastossa kehittää kestävyyttä, ketteryyttä ja koordinaatiota.

Grönholm on harrastanut juoksua tavoitteellisesti kymmenisen vuotta. Aluksi hän juoksi maantiemaratoneja, mutta rasitusvammat saivat hänet siirtymään pehmeämmille alustoille. Juoksuharrastuksen vieminen metsäpoluille on ollut luontevaa. 

– Olen Lapinlahdella syntynyt, joten koko lapsuuteni olen juoksennellut metsissä ja liikkunut luonnossa. Olen sellainen luonnonlapsi. Vuodesta 2014 olen kisannut polkujuoksussa. Uusimpana kisamuotona on mukaan tullut ”swimrun”, eli juostaan maastossa ja välillä uidaan avovedessä, Grönholm kertoo. 

Polkujuoksukisoissa Grönholm juoksee 55–65 kilometrin matkaa, kisojen pisimmät matkat ovat jopa 160 kilometriä. Maastonmuodot, kivet ja juurakot vaikuttavat matkantekoon myös ajallisesti. Kokenut juoksija arvioi, että keskimäärin poluilla 7,5 kilometriä taittuu siinä ajassa kuin kymmenen kilometriä maantiellä. 

Yhteislenkille on helppo lähteä 

Polkujuoksu on viime vuosina lisännyt suosiotaan ja tullut omaksi lajikseen. Siitä kertovat muun muassa todella suositut polkujuoksukilpailut ja useille paikkakunnille perustetut polkujuoksuseurat. 

Kuopiossa polkujuoksijat perustivat keväällä 2018 polkujuoksuseuran Puijon Mahdin. Seuraan on perustamisen jälkeen liittynyt noin sata jäsentä. Seura järjestää viikoittain juoksutreenit, joissa ohjaaja vie ryhmän hyville polkuverkostoille. Säännöllisesti mukana on noin 20–30 juoksijaa. Yhteislenkkejä juostaan loka-marraskuun loppuun asti, pimeän tullessa lamppulenkkeinä. 

– Yhteisöllinen juoksu on tullut suosioon. Ihmiset kaipaavat seuraa ja haluavat liikkua ryhmässä. Kokemattoman juoksijan tai vieraaseen maastoon lähtevän on mukavampi lähteä maastoon porukassa. Kun mukana on polut tunteva kaveri, voi keskittyä nauttimaan juoksusta ja luonnon rauhasta, Grönholm sanoo. 

Saara Grönholm työskentelee opintopsykologina Savon ammattiopistolla. Hän innostaa mielellään muun muassa Toivalan metsäkoulun oppilaita kokemaan metsän virkistävää vaikutusta. 

– Myös virkatyössä sovin lenkkitapaamisia opiskelijoiden kanssa joko heidän kotinsa tai koulun lähistölle. Moni on hämmästynyt, että aivan läheltä löytyy mahtavia lenkkipolkuja. 

Pienillä hankinnoilla liikkeelle 

Polkujuoksua voi aloitella normilenkkareilla, mutta innostuksen kasvaessa Grönholm suosittelee hankkimaan maastoon suunnitellut juoksukengät. Niissä tärkeintä on pitävät pohjat. Kunnon polkujuoksukengät lisäävät turvallisuutta ja antavat varman pidon ja pehmeän askelluksen. Polkujuoksu sopii kaikkiin vuodenaikoihin, kunhan varusteet ovat kunnossa. 

– Itselläni on tällä kerralla jalassa hyvin kevyet polkujuoksukengät. Nämä myös päästävät veden läpi, joten ei haittaa, vaikka astuu ojaan - tai ui lammen yli. Muutaman askeleen päästä tuntuu taas ihan hyvältä, naurahtaa Grönholm. 

– Puhelin on hyvä pitää mukana turvallisuussyistä, niin kaatumisen tai eksymisen varalle. Puhelimesta on myös helppo tarkistaa sijaintia. Pidemmille matkoille kannattaa ottaa reppu tai juoksuliivi, johon saa juomapullon, pientä evästä ja lisävaatetta, Grönholm evästää. 

Saaran vinkit polkujuoksuun 

  1. Aloita tutuilta poluilta tai lähde yhteislenkeille. Kansallispuistojen merkityt reitit ovat usein myös hyviä polkujuoksukohteita. 
  2. Etene rauhassa omaan tahtiin ja kävele ylämäet. 
  3. Aisti, kuuntele, katsele ja nauti luonnosta. 
Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Jätä kommentti

Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.

Täytä tämä kenttä.