Siirry sisältöön
Metsäkeskuksen etusivulle Metsäkeskuksen etusivulle
Metsäkeskuksen asiakaslehden etusivulle
På svenska

Viisi vinkkiä yksityistien hyvään kunnossapitoon

Yksityistie vaatii säännöllistä kunnossapitoa, jotta liikennöinti sujuisi tiellä ilman ongelmia. Kunnossapitotöistä päätetään aina tiekunnan kokouksessa, jos tielle on sellainen perustettu. Kunnossapitotöiden ajoitus on tärkeää. Esimerkiksi kuivaa tienpintaa ei kannata lanata tai suolata. Metsäkeskuksen metsäteiden johtava asiantuntija Mika Nousiainen antaa viisi vinkkiä yksityistien hyvään kunnossapitoon. 

Kysely
Täytä tämä kenttä.
Piditkö artikkelista? En pitänyt lainkaan
Täytä tämä kenttä.
Viisi vinkkiä yksityistien hyvään kunnossapitoon

Hyvässä kunnossa olevalla yksityistiellä on ilo ajaa. Tälle tielle on ajettu 0–32 millimetrin kerros mursketta. Se on yleinen kulutuskerros metsätieluonteisilla yksityisteillä.

15.11.2022

Teksti ja kuvat: Mika Nousiainen

1. Pidä tien pinta kunnossa lanauksella 

Tierungon kuivatuksesta täytyisi huolehtia säännöllisesti lanauksilla. Tien kulutuskerros tulisi muotoilla lanaamalla siten, että tien kaltevuus on tien keskiviivasta katsottuna 3–4 %. Kun tielle satanut vesi valuu sivuojiin, on tilanne hyvä. Lanaus kannattaa tehdä aina tien pinnan ollessa kostea, eli keväällä. Vilkkaasti liikennöidyillä teillä lanausta tarvitaan usein myös syksyisin. 

2. Älä päästä vesakkoa karkaamaan  

Heinän ja puun siemenet iskeytyvät erittäin hyvin yksityistien sivuluiskaan. Vesakkoa on aiheellista niittää vähintään kahden vuoden välein. Työkaluna voi olla esimerkiksi heinän niittokone. Jos vesakko pääsee karkaamaan isommaksi, joudutaan käyttämään järeämpiä työkaluja, kuten esimerkiksi ketjumurskaimia. Vesakon niitto kannattaa tehdä keskikesällä, jolloin puiden kantojen vesominen on vähäisintä. 
 

vesakoitunut ja heinää kasvava metsätieMetsä valtaa tien, jos vesakon niitto ja puuston poisto unohtuvat. 
 

3. Pidä murskeet tiessä suolaamalla  

Yksityistien tien pinnan pölyäminen on tuttu näky kuivien sääjaksojen aikana. Pöly on murskeen hienojakeita, joita irtoaa tien pinnasta. Tämä johtaa helposti viettävissä kohdissa ”nimismiehen kiharoiden” syntyyn, eli tien pinnassa oleva maa-aines ei enää kunnolla sitoudu tien pintaan ja tiehen syntyy epätasaisia, aaltomaisia kohoumia. Pölyämistä voi ehkäistä oikea-aikaisella tien suolaamisella. Yleensä suolaus kannattaa tehdä kevätlanauksen yhteydessä. 

4. Rajoita liikennettä kelirikkoaikana 

Raskaan liikenteen rajoittaminen kelirikkoaikana on tiekunnan vastuulla. Väliaikainen kelirikkoliikennemerkki ei vaadi kunnan suostumusta. Kelirikkoliikennemerkki pitää muistaa myös poistaa siinä vaiheessa, kun kelirikosta ei ole enää haittaa raskaalle liikenteelle. On hyvä muistaa, että tiekunta tarvitsee aina pysyvän liikennemerkin asentamiseen kunnan suostumuksen. 
 

Metsätie, jonka varressa on puupinoja. Tiessä on kuoppia, joihin on jäänyt vettä.Tällä tiellä ei ole vielä mitään peruuttamatonta tapahtunut, mutta jos kelit jatkuvat sateisena, on aika rajoittaa raskasta liikennettä. Urat korjaantuvat vielä lanaamalla.
 

5. Maltti on valttia aurauksen aloituksessa 

Talvi tulee ja yksityistien auraus on kohta ajankohtaista. Liian aikaisin aloitettu auraus tai linkous näkyy keväällä ojien pohjalla ja lähimetsässä, kun aura heittää sinne tieltä mursketta. Ensilumien tallaaminen tien pintaan estää tämän ilmiön ja näin kalliit murskeet pysyvät tien kulutuskerroksessa.  

Perusparannustukia hyvin tarjolla 

Säännöllisillä kunnossapitotöillä yksityistie saadaan pidettyä hyvässä kunnossa pitkään. Jossakin vaiheessa kuitenkin tulee tilanne, että kunnossapitotoimenpiteillä ei enää saavuteta riittävän hyvää lopputulosta. Tällöin tiekunnassa kannattaa ryhtyä miettimään tien perusparannusta. Tällä hetkellä yhteiskunnan tukea yksityisteiden perusparannukseen on hyvin saatavilla. 

– Jos tiekuntasi yksityistiellä on perusparannustarvetta, on aika toimia, Nousiainen kannustaa.  
 

Metsätie, jossa on monttuja. Tämä tie on siinä kunnossa, että kunnossapitotyöt eivät enää riitä. On aika tien perusparannukselle.

 

Kommentit
Petri 19.11.2022 klo 02:33

Hyvä info

Ottu 14.12.2022 klo 16:24

Hyvä info

Veikko 14.12.2022 klo 16:28

Hyviä ideoita

Timo Pullinen 14.12.2022 klo 17:07

Paljon asiaa!

Pzi 14.12.2022 klo 20:01

Mielenkiintoinen artikkeli. 👏👏👍

Seppo 15.12.2022 klo 08:40

Hyvä ja ajoitus osui.

Gepardi 15.12.2022 klo 09:16

Kuinka leveältä alueelta tien reunoille kasvavat puut pitää poistaa?

Turska 15.12.2022 klo 09:16

Puusto tulisi poistaa ojan molemmilta luiskilta.

Kirsi 15.12.2022 klo 16:19

Hyödyllinen yhteenveto ja muistutus!

Pekka 16.12.2022 klo 10:05

Hyvät ohjeet!

jukka 17.12.2022 klo 19:24

hyvät neuvot

Geezer 22.12.2022 klo 14:21

"tielle on ajettu 0–32 millimetrin kerros mursketta" ????
"Kelirikkoliikennemerkki pitää muistaa myös poistaa siinä vaiheessa, kun kelirikosta ei ole enää haittaa raskaalle liikenteelle." Olen luullut, että kelirikkorajoituksella suojataan tietä eikä raskasta liikennettä.

Juhani 26.12.2022 klo 19:20

26.12.2022 Hyvät yksinkertaistetut aiheet ja esimerkit kuvina

Jätä kommentti

Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.

Täytä tämä kenttä.