Viisi vinkkiä yksityistien hyvään kunnossapitoon
Yksityistie vaatii säännöllistä kunnossapitoa, jotta liikennöinti sujuisi tiellä ilman ongelmia. Kunnossapitotöistä päätetään aina tiekunnan kokouksessa, jos tielle on sellainen perustettu. Kunnossapitotöiden ajoitus on tärkeää. Esimerkiksi kuivaa tienpintaa ei kannata lanata tai suolata. Metsäkeskuksen metsäteiden johtava asiantuntija Mika Nousiainen antaa viisi vinkkiä yksityistien hyvään kunnossapitoon.
Hyvässä kunnossa olevalla yksityistiellä on ilo ajaa. Tälle tielle on ajettu 0–32 millimetrin kerros mursketta. Se on yleinen kulutuskerros metsätieluonteisilla yksityisteillä.
15.11.2022
Teksti ja kuvat: Mika Nousiainen
1. Pidä tien pinta kunnossa lanauksella
Tierungon kuivatuksesta täytyisi huolehtia säännöllisesti lanauksilla. Tien kulutuskerros tulisi muotoilla lanaamalla siten, että tien kaltevuus on tien keskiviivasta katsottuna 3–4 %. Kun tielle satanut vesi valuu sivuojiin, on tilanne hyvä. Lanaus kannattaa tehdä aina tien pinnan ollessa kostea, eli keväällä. Vilkkaasti liikennöidyillä teillä lanausta tarvitaan usein myös syksyisin.
2. Älä päästä vesakkoa karkaamaan
Heinän ja puun siemenet iskeytyvät erittäin hyvin yksityistien sivuluiskaan. Vesakkoa on aiheellista niittää vähintään kahden vuoden välein. Työkaluna voi olla esimerkiksi heinän niittokone. Jos vesakko pääsee karkaamaan isommaksi, joudutaan käyttämään järeämpiä työkaluja, kuten esimerkiksi ketjumurskaimia. Vesakon niitto kannattaa tehdä keskikesällä, jolloin puiden kantojen vesominen on vähäisintä.
Metsä valtaa tien, jos vesakon niitto ja puuston poisto unohtuvat.
3. Pidä murskeet tiessä suolaamalla
Yksityistien tien pinnan pölyäminen on tuttu näky kuivien sääjaksojen aikana. Pöly on murskeen hienojakeita, joita irtoaa tien pinnasta. Tämä johtaa helposti viettävissä kohdissa ”nimismiehen kiharoiden” syntyyn, eli tien pinnassa oleva maa-aines ei enää kunnolla sitoudu tien pintaan ja tiehen syntyy epätasaisia, aaltomaisia kohoumia. Pölyämistä voi ehkäistä oikea-aikaisella tien suolaamisella. Yleensä suolaus kannattaa tehdä kevätlanauksen yhteydessä.
4. Rajoita liikennettä kelirikkoaikana
Raskaan liikenteen rajoittaminen kelirikkoaikana on tiekunnan vastuulla. Väliaikainen kelirikkoliikennemerkki ei vaadi kunnan suostumusta. Kelirikkoliikennemerkki pitää muistaa myös poistaa siinä vaiheessa, kun kelirikosta ei ole enää haittaa raskaalle liikenteelle. On hyvä muistaa, että tiekunta tarvitsee aina pysyvän liikennemerkin asentamiseen kunnan suostumuksen.
Tällä tiellä ei ole vielä mitään peruuttamatonta tapahtunut, mutta jos kelit jatkuvat sateisena, on aika rajoittaa raskasta liikennettä. Urat korjaantuvat vielä lanaamalla.
5. Maltti on valttia aurauksen aloituksessa
Talvi tulee ja yksityistien auraus on kohta ajankohtaista. Liian aikaisin aloitettu auraus tai linkous näkyy keväällä ojien pohjalla ja lähimetsässä, kun aura heittää sinne tieltä mursketta. Ensilumien tallaaminen tien pintaan estää tämän ilmiön ja näin kalliit murskeet pysyvät tien kulutuskerroksessa.
Perusparannustukia hyvin tarjolla
Säännöllisillä kunnossapitotöillä yksityistie saadaan pidettyä hyvässä kunnossa pitkään. Jossakin vaiheessa kuitenkin tulee tilanne, että kunnossapitotoimenpiteillä ei enää saavuteta riittävän hyvää lopputulosta. Tällöin tiekunnassa kannattaa ryhtyä miettimään tien perusparannusta. Tällä hetkellä yhteiskunnan tukea yksityisteiden perusparannukseen on hyvin saatavilla.
– Jos tiekuntasi yksityistiellä on perusparannustarvetta, on aika toimia, Nousiainen kannustaa.
Tämä tie on siinä kunnossa, että kunnossapitotyöt eivät enää riitä. On aika tien perusparannukselle.
Jätä kommentti
Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.
Kommentit
Hyvä info
Hyvä info
Hyviä ideoita
Paljon asiaa!
Mielenkiintoinen artikkeli. 👏👏👍
Hyvä ja ajoitus osui.
Kuinka leveältä alueelta tien reunoille kasvavat puut pitää poistaa?
Puusto tulisi poistaa ojan molemmilta luiskilta.
Hyödyllinen yhteenveto ja muistutus!
Hyvät ohjeet!
hyvät neuvot
"tielle on ajettu 0–32 millimetrin kerros mursketta" ????
"Kelirikkoliikennemerkki pitää muistaa myös poistaa siinä vaiheessa, kun kelirikosta ei ole enää haittaa raskaalle liikenteelle." Olen luullut, että kelirikkorajoituksella suojataan tietä eikä raskasta liikennettä.
26.12.2022 Hyvät yksinkertaistetut aiheet ja esimerkit kuvina