Siirry sisältöön
Metsäkeskuksen etusivulle Metsäkeskuksen etusivulle
Metsäkeskuksen asiakaslehden etusivulle
På svenska

Apua tarjolla viestin tai puhelinsoiton päässä

Metsäkeskuksen asiakasneuvoja Jaakko Puputti vastaa työkseen metsänomistajien ja metsäammattilaisten kysymyksiin. Neuvojan tietojen täytyy olla jatkuvasti ajan tasalla.

Kysely
Täytä tämä kenttä.
Piditkö artikkelista? En pitänyt lainkaan
Täytä tämä kenttä.
Asiakasneuvoja Jaakko Puputti istuu työpisteellään. Hänellä on luurit päässä ja hän näppäilee tietokoneen näppäimistöä. Huoneessa on turkoosinsininen seinä.

Jaakko Puputti keskustelee mielellään asiakkaiden kanssa ja ratkoo ongelmia. Hän osaa palvella asiakkaita myös ruotsin kielellä.

21.05.2019

Teksti: Outi Tehomaa Kuvat: Outi Tehomaa, Jaakko Puputti

Asiakasneuvoja Jaakko Puputti nostaa työpäivän aluksi korvilleen kuulokkeet, hörppää kahvia ja avaa tietokoneeltaan useita ohjelmia. Kun metsänomistaja soittaa Metsäkeskuksen asiakastukeen ja kysyy apua, tulisi vastausten löytyä nopeasti ja mielellään yhden puhelinsoiton aikana.

– Kysymysten kirjo on melkoinen ja se vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Alkuvuodesta haetaan apua metsäveroilmoituksen täyttämiseen ja nyt keväällä kysytään Kemera-tuesta ja metsänhoitotöistä, Puputti kertoo.

Usein metsänomistajat tarvitsevat myös apua Metsään.fi-palveluun kirjautumiseen ja palvelun käyttöön. Myös kiinteistötunnuksista, omistusasioista ja metsänkäyttöilmoituksista tulee paljon kysymyksiä.

Asiakastukeen voi ottaa yhteyttä puhelimitse ja sähköpostitse arkipäivisin. Lisäksi neuvojat vastaavat Metsään.fi-palveluun kirjautuneiden metsänomistajien ja metsäalan toimijoiden kysymyksiin chat-pikaviesteillä.

– Chat on osoittautunut hyväksi kanavaksi. Olettaisin, että se madaltaa kynnystä kysyä asioista ja todennäköisesti myös vähentää puheluiden määrää.
 

Yli tuhat yhteydenottoa kuukaudessa

Metsäkeskuksen asiakastukeen tulee kuukausittain noin 1 200 yhteydenottoa, joihin vastaamassa on viisi asiakasneuvojaa. Jaakko Puputin mukaan työpäivät ovat välillä hyvinkin vilkkaita, kun puhelin soi ja chat-viestit vilkkuvat taustalla. Silloin täytyy pitää pää kylmänä.

– Tässä työssä täytyy perehtyä metsäasioihin ja olla jatkuvasti uusimman tiedon äärellä. Asiakasneuvojien tiimi toimii hajautetusti eri puolilla Suomea. Jokaisella neuvojalla on paikallistuntemusta omalta alueeltaan, mistä on apua työssä.

Kiperissä tilanteissa Puputti kysyy ensin apua toisilta neuvojilta. Joskus kysymykset vaativat enemmän selvittelyä ja taustatyötä. Häiriötilanteista esimerkiksi Metsään.fi-palvelussa saavat ensimmäisenä kuulla juuri asiakasneuvojat, ja palaute voi olla kipakkaa.

– Pystyn onneksi aika hyvin keskustelemaan ja selvittämään asioita ihmisten kanssa. Yleensä asiakkaamme ovat kuitenkin ystävällisiä ja hyvällä mielellä, Puputti kertoo.

Kuvassa ovat Metsäkeskuksen asiakastuen asiakasneuvojat.​​​​​​​

Asiakasneuvojat Jaana Kulmala, Tarja Rinta-Hynnilä, Maria Pesiö ja Jaakko Puputti neuvovat metsäasioissa.  Kuvasta puuttuu asiakasneuvoja Laura Saarela. Neuvojatiimin tukena on metsänomistajapalvelujen asiantuntija Kaisa Laitinen (takana).

 

Pärekattoja, metsätietoa ja maastotöitä

Jaakko Puputti opiskeli aikanaan Hämeen ammattikorkeakoulussa Evolla metsätalousinsinööriksi, minkä jälkeen hän on ehtinyt tehdä monenlaista työtä. Opiskeluaikana hän oli harjoittelussa Metsähallituksella ja ohjasi avovankien työtä Liesjärven ja Torronsuon kansallispuistoissa.

– Kunnostimme vankien kanssa retkeilyreittien pitkospuita ja teimme erilaisia huoltotöitä. Liesjärven puistossa Kortejärven tilalla saimme myös rakentaa esimerkiksi pärekattoa ja riukuaitaa, hän kertoo.

Opintojen loppuvaiheessa Puputti pääsi töihin Metsäkeskukseen, jossa hän teki taimikoiden maastoinventointia ja koealamittauksia. Maastosta Puputti siirtyi toimistotöihin metsätietoasiantuntijan työpariksi ja sen jälkeen metsänhoitoyhdistykselle suunnittelijaksi.

– Tein yhdistyksellä tila-arvioita ja metsäsuunnitelmia, mikä oli myös opettavainen kokemus metsän arviointiin. Oikeastaan kaikista aiemmista töistä on ollut jollakin tavalla hyötyä nykyisessä tehtävässä.

 

Luontoretket tuovat vastapainoa työlle

Hämeenlinnassa asuva Puputti kertoo, että metsäalalle hän ajautui puoliksi sattumalta. Luonnossa liikkuminen oli tärkeä harrastus, mutta omat vanhemmat tai lähisukulaiset eivät ole omistaneet metsää.

– Varsinkin opiskeluaikana huomasin, että moni saman ikäinen opiskelukaveri tiesi jo valmiiksi valtavasti metsätaloudesta ja näistä asioista. Monet olivat kotoisin tiloilta, joissa harjoitettiin maa- ja metsätaloutta. Se ei onneksi haitannut, ja minut otettiin hyvin porukkaan mukaan.

Puputti käy metsäopiston opiskelukavereiden kanssa edelleen vuosittain metsästämässä. Vapaapäivinään hän suuntaa usein kameran kanssa ulos kuvaamaan luontoa, matkustelee perheen kanssa tai valmistaa ystäviensä kanssa harrastusmielessä olutta omassa kotipanimossa. 

– Asiakasneuvojan työssä olen viihtynyt tosi hyvin. Tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä. Jatkossa haluaisin syventää vielä tietojani ja erikoistua esimerkiksi metsätuhoihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
 

Jaakko Puputti nojaa punatiiliseinään Hämeenlinnan kasarmialueella. ​​​​​​​

Metsäkeskuksen asiakasneuvojat työskentelevät eri puolilla Suomea. Jaakko Puputti vastaa viesteihin ja puheluihin Hämeenlinnasta.

Kommentit
Eeva Pitkäkangas 24.06.2019 klo 18:02

En vielä oikein osaa hoitaa metsää näin tällaisella koneella, olen turvautunut ammattihenkilöiden apuun MHY:ssä ( erilaisin menestyksin). Hyväähän se on kehittää toimintaa verronkin, kun omistajuus on kaukana metsätilasta.

Jätä kommentti

Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.

Täytä tämä kenttä.