Apua tarjolla viestin tai puhelinsoiton päässä
Metsäkeskuksen asiakasneuvoja Jaakko Puputti vastaa työkseen metsänomistajien ja metsäammattilaisten kysymyksiin. Neuvojan tietojen täytyy olla jatkuvasti ajan tasalla.
Jaakko Puputti keskustelee mielellään asiakkaiden kanssa ja ratkoo ongelmia. Hän osaa palvella asiakkaita myös ruotsin kielellä.
21.05.2019
Teksti: Outi Tehomaa Kuvat: Outi Tehomaa, Jaakko Puputti
Asiakasneuvoja Jaakko Puputti nostaa työpäivän aluksi korvilleen kuulokkeet, hörppää kahvia ja avaa tietokoneeltaan useita ohjelmia. Kun metsänomistaja soittaa Metsäkeskuksen asiakastukeen ja kysyy apua, tulisi vastausten löytyä nopeasti ja mielellään yhden puhelinsoiton aikana.
– Kysymysten kirjo on melkoinen ja se vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Alkuvuodesta haetaan apua metsäveroilmoituksen täyttämiseen ja nyt keväällä kysytään Kemera-tuesta ja metsänhoitotöistä, Puputti kertoo.
Usein metsänomistajat tarvitsevat myös apua Metsään.fi-palveluun kirjautumiseen ja palvelun käyttöön. Myös kiinteistötunnuksista, omistusasioista ja metsänkäyttöilmoituksista tulee paljon kysymyksiä.
Asiakastukeen voi ottaa yhteyttä puhelimitse ja sähköpostitse arkipäivisin. Lisäksi neuvojat vastaavat Metsään.fi-palveluun kirjautuneiden metsänomistajien ja metsäalan toimijoiden kysymyksiin chat-pikaviesteillä.
– Chat on osoittautunut hyväksi kanavaksi. Olettaisin, että se madaltaa kynnystä kysyä asioista ja todennäköisesti myös vähentää puheluiden määrää.
Yli tuhat yhteydenottoa kuukaudessa
Metsäkeskuksen asiakastukeen tulee kuukausittain noin 1 200 yhteydenottoa, joihin vastaamassa on viisi asiakasneuvojaa. Jaakko Puputin mukaan työpäivät ovat välillä hyvinkin vilkkaita, kun puhelin soi ja chat-viestit vilkkuvat taustalla. Silloin täytyy pitää pää kylmänä.
– Tässä työssä täytyy perehtyä metsäasioihin ja olla jatkuvasti uusimman tiedon äärellä. Asiakasneuvojien tiimi toimii hajautetusti eri puolilla Suomea. Jokaisella neuvojalla on paikallistuntemusta omalta alueeltaan, mistä on apua työssä.
Kiperissä tilanteissa Puputti kysyy ensin apua toisilta neuvojilta. Joskus kysymykset vaativat enemmän selvittelyä ja taustatyötä. Häiriötilanteista esimerkiksi Metsään.fi-palvelussa saavat ensimmäisenä kuulla juuri asiakasneuvojat, ja palaute voi olla kipakkaa.
– Pystyn onneksi aika hyvin keskustelemaan ja selvittämään asioita ihmisten kanssa. Yleensä asiakkaamme ovat kuitenkin ystävällisiä ja hyvällä mielellä, Puputti kertoo.
Asiakasneuvojat Jaana Kulmala, Tarja Rinta-Hynnilä, Maria Pesiö ja Jaakko Puputti neuvovat metsäasioissa. Kuvasta puuttuu asiakasneuvoja Laura Saarela. Neuvojatiimin tukena on metsänomistajapalvelujen asiantuntija Kaisa Laitinen (takana).
Pärekattoja, metsätietoa ja maastotöitä
Jaakko Puputti opiskeli aikanaan Hämeen ammattikorkeakoulussa Evolla metsätalousinsinööriksi, minkä jälkeen hän on ehtinyt tehdä monenlaista työtä. Opiskeluaikana hän oli harjoittelussa Metsähallituksella ja ohjasi avovankien työtä Liesjärven ja Torronsuon kansallispuistoissa.
– Kunnostimme vankien kanssa retkeilyreittien pitkospuita ja teimme erilaisia huoltotöitä. Liesjärven puistossa Kortejärven tilalla saimme myös rakentaa esimerkiksi pärekattoa ja riukuaitaa, hän kertoo.
Opintojen loppuvaiheessa Puputti pääsi töihin Metsäkeskukseen, jossa hän teki taimikoiden maastoinventointia ja koealamittauksia. Maastosta Puputti siirtyi toimistotöihin metsätietoasiantuntijan työpariksi ja sen jälkeen metsänhoitoyhdistykselle suunnittelijaksi.
– Tein yhdistyksellä tila-arvioita ja metsäsuunnitelmia, mikä oli myös opettavainen kokemus metsän arviointiin. Oikeastaan kaikista aiemmista töistä on ollut jollakin tavalla hyötyä nykyisessä tehtävässä.
Luontoretket tuovat vastapainoa työlle
Hämeenlinnassa asuva Puputti kertoo, että metsäalalle hän ajautui puoliksi sattumalta. Luonnossa liikkuminen oli tärkeä harrastus, mutta omat vanhemmat tai lähisukulaiset eivät ole omistaneet metsää.
– Varsinkin opiskeluaikana huomasin, että moni saman ikäinen opiskelukaveri tiesi jo valmiiksi valtavasti metsätaloudesta ja näistä asioista. Monet olivat kotoisin tiloilta, joissa harjoitettiin maa- ja metsätaloutta. Se ei onneksi haitannut, ja minut otettiin hyvin porukkaan mukaan.
Puputti käy metsäopiston opiskelukavereiden kanssa edelleen vuosittain metsästämässä. Vapaapäivinään hän suuntaa usein kameran kanssa ulos kuvaamaan luontoa, matkustelee perheen kanssa tai valmistaa ystäviensä kanssa harrastusmielessä olutta omassa kotipanimossa.
– Asiakasneuvojan työssä olen viihtynyt tosi hyvin. Tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä. Jatkossa haluaisin syventää vielä tietojani ja erikoistua esimerkiksi metsätuhoihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Metsäkeskuksen asiakasneuvojat työskentelevät eri puolilla Suomea. Jaakko Puputti vastaa viesteihin ja puheluihin Hämeenlinnasta.
Metsäkeskuksen asiakastuki
- Asiakastuki palvelee arkisin ma-ti klo 8-18 ja ke-pe klo 8-16.
- Asiakastuen puhelinnumero on 029 432 409 ja sähköposti: asiakastuki@metsakeskus.fi
- Asiakastuki palvelee ruotsiksi ma-pe klo 8–16 numerossa 029 432 407. Ruotsinkielistä palvelua saa myös osoitteesta: kundtjanst@skogscentralen.fi
- Metsäkeskuksen asiakastuki neuvoo asiakkaita Metsään.fi-palvelun käytössä, Metsäkeskuksen palveluihin liittyvissä kysymyksissä sekä kaikenlaisissa metsäasioissa.
- Asiakasneuvojat vastaavat kysymyksiin myös Metsään.fi-palvelun chatissa.
- Asiakastuessa työskentelee viisi metsäasioihin perehtynyttä asiakasneuvojaa eri puolilla Suomea.
Jätä kommentti
Lähetä kommenttisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät vaaditaan.
Kommentit
En vielä oikein osaa hoitaa metsää näin tällaisella koneella, olen turvautunut ammattihenkilöiden apuun MHY:ssä ( erilaisin menestyksin). Hyväähän se on kehittää toimintaa verronkin, kun omistajuus on kaukana metsätilasta.